Jak sprawdzić katalizator pod kątem przydatności do użytku: z i bez demontażu
Jak sprawdzić katalizator pod kątem przydatności do użytku: z i bez demontażu
Dostępne są różne metody sprawdzania stanu katalizatora samochodowego z demontażem lub bez
Nowoczesne samochody muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy środowiskowe. Aby ograniczyć emisję niebezpiecznych substancji do atmosfery, pojazdy wyposaża się w katalizatory. Możesz zapoznać się z dobrym wyborem w katalogu katalizatorów. Czym jednak jest katalizator, do czego jest potrzebny i jak sprawdzić, czy działa prawidłowo?
Urządzenie katalizatora i jego awarie
Katalizatory samochodowe składają się z obudowy z wewnętrznym korpusem wykonanym z ceramiki lub metalu. Ceramiczny korpus ma strukturę komórkową, a powierzchnia komórek pokryta jest cienką warstwą cennych metali. Te metale służą do reakcji chemicznej z gazami wylotowymi, w wyniku czego toksyczne składniki przekształcają się w praktycznie bezpieczne dla środowiska.
Katalizatory niskiej emisji mają ograniczoną żywotność, która wynosi średnio 100-120 tysięcy kilometrów przebiegu. Po tym można sprzedać używany katalizator, zamontować nowe urządzenie lub zastąpić je tłumikiem. Wśród głównych awarii można wyróżnić:
- Zablokowanie komórek sadzą, azbestem, wiórami metalowymi, piaskiem.
- Zniszczenie ceramicznej bobiny z powodu silnych uderzeń w obudowę.
- Stopienie komórek z powodu wysokich temperatur (do +400…+800 °C).
- Wyczerpanie cennych metali (wypranie szlachetnych metali zachodzi szybciej z powodu niskiej jakości paliwa).
Oznaki uszkodzenia
Można zidentyfikować zatkane, przepalone lub zniszczone katalizatory poprzez następujące objawy:
- Pojawienie się wskaźnika CheckEngine na desce rozdzielczej i kodów błędów P0420 na komputerze pokładowym.
- Utrata mocy, trudności w przyspieszaniu.
- Słyszalne wibracje w układzie wydechowym.
- Ostry zapach siarkowodoru w spalinach.
Metody weryfikacji
Awarię i konieczność wymiany katalizatora można stwierdzić na różne sposoby. Istnieją trzy główne metody:
- Diagnostyka układu wydechowego za pomocą analizatora spalin. Ta opcja jest dostępna tylko na stacjach paliw, w których znajduje się specjalistyczny sprzęt. Istotą tej techniki jest podłączenie analizatora spalin do rury wydechowej i wykonanie pomiarów. Analiza chemiczna spalin pozwala określić stopień zatkania katalizatora.
- Test ciśnienia wstecznego. Ta opcja polega na sprawdzeniu ciśnienia na wlocie do urządzenia filtrującego - gdy komórki są zatkane, wzrasta. Aby sprawdzić, zamiast pierwszej sondy lambda (sonda lambda) podłączany jest manometr, silnik jest rozpędzany do dużych prędkości i mierzone jest ciśnienie. Przy działającym konwerterze wskaźnik urządzenia zawsze będzie wynosił nie więcej niż 0,35 kgf / cm3 (w przypadku tuningowanych silników za normę uważa się do 0,5 kgf / cm3).
- Demontaż i oględziny. Aby to zrobić, możesz usunąć katalizator w samochodzie, umieścić lampę po jednej stronie ogniw i ocenić stopień przejścia promieni. Jeśli światło nie przechodzi przez komórki, konwerter jest zatkany lub stopiony.
W przypadku awarii urządzenia filtrującego najlepszą opcją jest sprzedaż zużytego katalizatora do recyklingu i utylizacji. Pozwoli ci to zarobić trochę pieniędzy i nie zanieczyszczać środowiska.