W czasach kryzysu przedsiębiorcy rezygnują z SEO na rzecz Google Ads
Kryzys, jaki by on nie był, czy sytuacyjny, czy finansowy lub społeczny praktycznie zawsze odbije się na gospodarce. Strach przed jutrem, niepewność i brak stabilności, które towarzyszą kryzysom, działają niekorzystnie na przedsiębiorców i ich firmy. Cięcie kosztów to dla wielu z nich jedyne wyjście z sytuacji. Redukcja wydatków w większości wypadków dotyczy działań SEO.
Niepewność jutra kontra długofalowe działania
Strona internetowa i ruch, który jest przez nią generowany, wciąż jest niedoceniony przez wielu właścicieli firm. Przedsiębiorcy nierzadko nie zdają sobie sprawy, po co to pozycjonowanie, optymalizacja czy buzz marketing, tym samym ignorują fakt, że ruch na stronie może przełożyć się na realne zyski. Dla innych, z kolei, są to działania premium, które wcale niezbędne dla istnienia firmy nie są. Dlatego, gdy w grę wchodzi konieczność ograniczenia wydatków, na pierwszy ogień idą koszty związane z działaniem SEO.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest również fakt, iż SEO to działania długofalowe, na którego efekty trzeba czekać kilka tygodni. Łatwo zrezygnować z czegoś, czego rezultatów nie widać od razu. A kto by tam czekał, kiedy nie wiadomo co przyniesie kolejny dzień?!
Pomoc dla firm poszkodowanych przez COVID-19. Odbierz na stronie firmy Media Click dodatkowe 375 PLN na promocję firmy w Google.
Czy warto zrezygnować z SEO?
Nie! I choć sytuacja okołokryzysowa jest bardzo niestabilną, kiedyś ona minie. I wtedy przedsiębiorcy, którzy zaniechali działań SEO, mogą zmierzyć się z ponownym kryzysem. A to z powodu braku widoczności w Internecie. Tym samym, może to być świetny czas dla czujnej konkurencji. Zwłaszcza, że ponowne osiągnięcie pozycji sprzed kryzysu jest wręcz niemożliwe, a przynajmniej bardzo trudne.
Reklama tu i teraz.
Okazuje się, że kiedy długofalowe skutki działań marketingowych już tak bardzo nie interesują przedsiębiorców, dużym powodzeniem w czasie kryzysu cieszą się Google Ads. Wiele osób kładzie teraz nacisk na widoczność firmy w sieci właśnie tu i właśnie teraz. Reklama w Google jest dynamiczna i pozwala na dostosowywanie jej w szybko zmieniającej się sytuacji. Właściwe dopasowanie preferencji lokalizacji, godzin wyświetlania się reklam czy dobranie do określonych grup wiekowych pozwala reklamie dotrzeć do właściwych grup docelowych. Jest to o tyle istotne, że kryzys z reguły wiąże się z nieprzewidywalnością. Dlatego, tak niezbędna jest szybka reakcja i dopasowana kampania reklamowa.
Należy też wiedzieć, że o ile w wypadku pozycjonowania, ze względu na wciąż zmieniające się algorytmy Google, ciężko określić ostateczne koszty, o tyle w wypadku Google Ads, płaci się wyłącznie za konkretne działania, tj. :
-
kliknięcie w linki sponsorowane
-
kliknięcie w kreacje graficzne
-
obejrzenie filmu na youtube i inne.
-
Budżet ustalany jest z góry i kampania będzie działać, dopóki będzie on zasilony. Wtedy można albo zrezygnować z kolejnych działań, albo ponownie dokonać opłaty i wybrać rodzaj wyświetlanej w Internecie kampani. Dzięki temu, przedsiębiorca ma możliwość kontroli wydatków. W ten sposób również możliwa jest dynamiczna modyfikacja tych reklam, które nie generują pożądanych działań.
Google Ads ma jeszcze inną zaletę, której nie ma SEO. Remarketing, bo o nim mowa, umożliwia nawiązanie kontaktu z tymi użytkownikami Internetu, którzy wcześniej zainicjowali interakcję z daną stroną czy aplikacją mobilną. Dzięki reklamie zorientowanej na konkretnych klientów możliwe jest budowanie świadomości marki, a nawet sprzedaż.
Reklama w Internecie to również kampania produktowa, która umożliwia dostarczanie użytkownikom informacji jeszcze zanim klikną oni w reklamę. Jest ona dedykowana zwłaszcza sklepom internetowym.
Niezależnie na jaki rodzaj działań w Internecie przedsiębiorca położy nacisk, ważne jest, aby działał. Bierne przyglądanie się i czekanie na rozwój sytuacji to najgorszy z możliwych błędów. Firma widoczna w Internecie, czy to dzięki SEO czy Google Ads, odnajdzie się również w sytuacji kryzysowej. W czasach, gdzie użytkownicy Internetu spędzają wiele godzin przy komputerach czy urządzeniach mobilnych, ważna jest szybka reakcja na zmiany. Dzięki temu zredukowane zostaną straty, a firma zachowa dobre opinie.